onsdag 5 november 2008

Alla är inte välkomna på barnsjukhuset Martina

På Sophiahemmet i Stockholm har ett nytt, privat barnsjukhus startats, barnsjukhuset Martina närmare bestämt. Dit får man komma om man är mellan 0-16 år, har privat sjukförsäkring eller råd att betala 1400 spänn för ett akutbesök. 
Jag tycker det är skrämmande att man startar ett barnsjukhus som många barn stängs ute ifrån. Alla har ju inte råd att betala 1400 kronor och alla får inte teckna sjukförsäkring. Barn med svåra funktionshinder eller många diagnoser får till exempel inte göra det, eftersom försäkringsbolagen inte anser att de är lönsamma. 
Det ryktas ju om att Astrid Lindgrens barnsjukhus ska läggas ner. Enligt vad jag läst nu så är det bara ett illasinnat rykte och det är ju tur det. Var skulle annars de barn som inte är välkomna på Martina ta vägen? 
Över huvud taget tycker jag att det är dumt att starta ett barnsjukhus där bara vissa barn är välkomna. Vad ger det för signaler? Ska vissa barn få bättre vård än andra bara för att de är sjukförsäkrade eller har råd?

2 kommentarer:

trollhare sa...

Jag undrar vad det är för familjer som faktiskt köper de där försäkringarna. Det verkar i princip bara vara förkylningar och sånt som de vill ha in. Jag undrar också vad som händer om ett av de försäkrade barnen visar sig ha tex. ADHD, blir hen utsparkad då? Eller får hen vård för allt som inte orsakats av ADHDn? Betyder det att om ungen kommer dit med skador efter att ha slagit sig så kan de säga "nej, hen ramlade av gungan för att hen har ADHD", och så får hen inte vård? Eller? Frågorna är många...

Anonym sa...

Precis! Mycket klok komentar.