tisdag 11 november 2008

Att kalla någon "Jävla cp"= rasism!

Många tror att cp är ett ord för "dum i huvudet", men det är ju tankar från min cp-skadade hjärna som styr den här bloggen, tänk på det!


Någonting som gör mig jättetrött, är att man så ofta hör folk säga "jävla cp", till varandra. Eller varför inte "det är ju helt jävla cp", om någonting som man tycker är dumt eller dåligt. Varför används min diagnos eller vad man nu ska säga, som ett skällsord? Det känns inte alls kul för mig som är cp-skadad, att kolla på t.ex. ett tv-program där de kallar varandra "Jävla cp-skalle". Jag får känslan av att jag inte är välkommen. Jag är cp-skadad, alltså är jag dum i huvudet, ful, you name it. Nej, jag tror
inte att de flesta som säger cp på det här sättet tänker så, men jag vill att alla ska tänka efter och bli medvetna om vad det är de säger. Om någon säger "negerjävel" eller "bögjävel" är det många som höjer på ögonbrynen och ger mothugg, med all rätt. Varför kan folk säga "jävla cp" utan att någon blinkar. Att säga så är att se ner på en grupp människor p.g.a. ett funktionshinder de har. 
Nästa gång någon i din närhet säger något i stil med "jävla cp", vill jag att du ska reagera. Du behöver absolut inte säga upp bekantskapen med honom eller henne eller starta upp något bråk, men jag ber dig att på något sätt markera: "det här är inte ok!"  så att hon/han tänker efter.  Ju fler vi blir som ifrågasätter varför cp, används som skällsord, desto mindre rumsrent blir det att göra det.  

2 kommentarer:

Linda och Lars-Göran sa...

"men det är ju tankar från min cp-skadade hjärna som styr den här bloggen, tänk på det!"

Klockrent! Kunde inte sagt det bättre själv, kram på dig!

Emelie Felderman sa...

Tack och kram på dig själv!