söndag 28 december 2008

Mark Levengood botade min julklappsångest

En dag i mitten av december, gick jag omkring och kollade i Ringens köpcentrum, Skanstull på Söder. Det var julklappstider och jag hade lite små-ångest sådär, typ: "Vad ska jag köpa, jag som är så värdelös på att hitta presenter?! Vad fan vill alla ha?!" Mamma önskar sig alltid glada döttrar i ulklapp, och syrran hade typ sagt att hon inte ville ha några julklappar i år. Kul att höra! Man vet ju ändå att alla vill ha julklappar innerst inne. 
Nåja, jag visste i alla fall vad jag skulle köpa till min bästa väninnas son. En bok av Lennart Hellsing som heter Sjörövarboken. In i bokhandeln bar det och där sitter Mark Levengood och signerar böcker. "Jag minns att jag tänkte: "Jaha, där är Mark Levengod. Kul!" och sedan var det ingenting mer med det.
Jag letade en stund efter Sjörövarboken, men hittade den ingenstans. När jag ser en man i slips och kostym så tänkte jag att han måste ju jobba här. Jag frågar: "Ursäkta, jobbar du här?" "Nej, jag jobbar int' här", svarar han på sitt lugna och trevliga sätt.
"Oj, förlåt", säger jag och skrattar lite.
Efter det kan jag säga att min julklappsångest var som bortblåst. Allt föll på plats och jag visste precis vad jag skulle köpa. Jag tycker att man blir lugn av Mark Levengood. Man får en känsla av att allting kommer att ordna sig när man hör hans lugna finlandssvenska röst. Han verkar väldigt trevlig och han behövs i vårt stressade samhälle. Punkt slut! 

Inga kommentarer: