fredag 26 december 2008

Mina julrim för i år

Jag tänkte ge er några smakprover på mina julrim så ni vet vad ni har att vänta er, ni som besöker Söderbönans rimstuga nästa år. Jag delar helt enkelt med mig av årets julrimsskörd eller vad man nu ska kalla det.

Jag börjar med ett rim till ett Alfapetspel jag köpte till syrran.

Ord i mängder i olika längder,
i rader som ibland ger dig spader.
Det vill till att ditt ordförråd är fett,
annars kan det gå riktigt snett.

Här kommer ett rim om en bok med visdomsord om hundar. Den köpte jag till min kära mor.

Här kommer några kloka ord om våra bästa vänner,
de som har större intuition än vad vi känner,
de som gör en glad när man är arg,
svårt att tro att de är släktingar med en varg

Ett rim till Kents skivbox, som jag köpte till syrran. Efteråt kommer en liten förklaring. 

En gång smakade jag rabarberkräm, men med den smaken kände jag mig inte bekväm.
Insekter tycker jag inte heller om, men vem kan värja sig mot dom?
Grabbar däremot är alltid kul, undrar just hur dom här firar jul.

Förklaring: På Kents skivor finns det en låt som heter Kräm och en låt som heter Insekter, därav mina rim om rabarberkräm och insekter. De är fem grabbar, därav mitt rim om grabbarna som alltid är kul.

Sist, men inte minst kommer ett rim till en påse från Bönor och blad, med godsaker som jag köpte till mamma. Förklaring kommer afterwords.

Det är svårt att köpa nånting till en kvinna som du, 
du klickar på Internet så kommer det nu.
Jag tänkte "Det får bli Bönor och blad",
hoppas att den här påsen gör dig glad

Förklaring: Mamma är en väldigt modern kvinna som handlar mycket på internet. Hon klickar sig fram till det hon vill ha, så det är stört omöjligt att hålla koll.

  

Inga kommentarer: