måndag 29 december 2008

Nej tack till nationalism!

Jag såg på Facebook att det finns en grupp där som heter "Våga vara svensk". Där är man med om man tycker att man ska få vara stolt över att vara svensk, om man vill ta tillbaka nationalsången från rasisterna, om man vill vifta med blågul flagga på gator och torg och fira nationaldag, utan att för den sakens skull ses som rasist. 
Visst kan jag på ett sätt förstå argumenten för en sådan grupp. Jag gillar själv Sverige på många sätt och det tycker jag att man har rätt att göra, men jag gillar inte nationalism, för jag förknippar det med rasism. Kanske är det fel av mig, men ändå... Jag tycker det känns läskigt med nationaldagar, vift med flaggor och skrålande av "Du gamla, du fria". För mig känns det som att säga "Vi har rätt, ni har fel. Den som vill vara med måste vara som vi". Även om det säkert inte är allas mening, så skapar det en väldigt otäck vi och dem-känsla och den gör att väldigt många människor hamnar utanför. Kan vi inte lägga fokus på att vi alla är människor och var man än kommer ifrån och hur man än ser ut så är man lika mycket värd? Alla människor behövs i vårt land. Man får vara svart, gul eller grön, tro på vad man vill och ha på sig vad man vill. Det viktiga tycker jag är att man vill vara en del av samhället, att man vill vara med och bygga det. Jag tycker inte att man behöver bli svensk för det. Här ska alla tankesätt som inte skadar någon annan få plats. Jag vill ha ett vilt mixat samhälle helt enkel. I hope you get the point.

Inga kommentarer: