tisdag 6 januari 2009

ABBA-feber in da house!

Jag kom nyss hem från en väldigt härlig och uppfriskande promenad. Det är kallt, men på ett härligt sätt tycker jag. Fast det blåser lite för mycket. Igår var det hur härligt som helst ute, men idag... nja! 
För övrigt kan jag tala om att det råder ABBA-feber här i huset. Vi har stuffat runt till ABBA hela dagen, det är bara diskokulan som fattas. 
Jag fick boxen med alla ABBA-skivor i julklapp av morsan, så det är rena ABBA-heaven här. Man upptäcker nya saker hela tiden. Jag visste till exempel inte att de hade gjort svenska versioner av Ring ring och Waterloo, men det hade de tydligen. Jag älskar de engelska, men de svenska låter jäkligt präktiga, rent ut sagt. 
Ett utdrag ur svenska Ring ring. "Om jag fick nån lön för nån enda bön av vår herre". Låter lite väl kristet för min smak, engelska tack! 
Det är verkligen en konst att sjunga på svenska. Så lätt att det blir pretentiöst. På engelska däremot känns det väldigt sällan så. Det låter oftast snyggt, tycker jag. Fast jag gillar massor av svensk musik också. Kent, Jakob Hellman, Håkan Hellström, ja, det finns ju massor. Vad gapade jag för då? Ingen aning, ber verkligen om ursäkt! 
Det finns massor av bra musik på ALLA språk. Jag älskar italienskt smör, fransk rap är hur bra som helst, och jag hörde en jävligt bra raplåt på iranska en gång som min kompis spelade för mig. 
  
 

Inga kommentarer: