torsdag 8 januari 2009

Nu är det verkligen dags att Öppna Sverige!

Nu är jag hemma igen från de "viktigare äventyren" som jag berättade om i den förra bloggen. 
Jag var på ett möte med DHR (De Handikappades Riksförbund) och Unga Rörelsehindrade. Har jag sagt att Unga Rörelsehindrade är DHR:s ungdomsförbund? Vet inte, men det tål att sägas en gång till. Så är det. 
Tillsammans har vi startat en kampanj som heter Öppna Sverige! Vi vill uppmärksamma otillgängligheten i det här landet, som är mer regel än undantag i samhället. 
Öppna Sverige är en informationskampanj som vi kommer att bedriva i två år. Vi ska på olika sätt uppmärksamma politiker och allmänheten på vår situation. 
Snart kommer en hemsida med mer information.  

Förhoppningsvis ska politikerna förstå hur illa otillgängligheten gör människor. 
Jag hörde någonstans att många funktionshindrade mår psykiskt dåligt, och jag är säker på att det beror väldigt mycket på otillgängligheten och hotet om nedskärningar i assistansreformen. Sådana saker skapar en känsla av att man inte hör hemma här. "Samhället är ju inte mitt, så vad gör jag här". 
Jag drabbas ofta av panik, för jag känner att makthavarna lägger krokben för mig på olika sätt. Vi funktionshindrade får existera, men vi får inte riktigt leva. Personlig assistans och tillgänglighet är ju det som gör att våra liv blir jämlika med era, men de frågorna tycker politikerna inte är viktiga. De tycker alltså inte att vi är viktiga och det gör fruktansvärt ont! Inte undra på att vi mår psykiskt dåligt. Klart vi mår dåligt av att inte räknas. Hör ni det, politiker?! Otillgängligheten gör ONT, så det är hög tid att Öppna Sverige, NU!

Inga kommentarer: