söndag 25 januari 2009

Låt Lollo stanna!!!

Jag har faktiskt störtgråtit precis. Blir så himla ledsen när jag hör om den  romska 17-åringen Lollo, som är född i Sverige och har bott här större delen av sitt liv. Nu ska hon utvisas till Kroatien, till en pappa som kastat saker och misshandlat familjen i hela deras liv och som blivit dömd för det. Fruktansvärt! Lollo är verkligen inte säker i Kroatien. Pappan kommer att fortsätta misshandla henne där. Dessutom har tjejen ingenting i Kroatien. Hon talar inte språket och har ingen kontakt med släktingar. Situationen för romer är fruktansvärd. De utsätts för en väldig diskriminering och rasism, där som i många andra länder.  
Här i Sverige däremot, har hon ett värdigt och bra liv. I Karlshamn har hon vänner och pojkvän. Hon har gått i skola här. Hon pratar svenska och känner sig svensk. Det är förjävligt att hon inte får stanna! Jag förstår verkligen inte varför. 
Dan Eliasson, generaldirektör för Migrationsverket, har t.o.m. själv sagt att han inte tror att hon skulle få ett bra liv i Kroatien. Men de har som vanligt sina regler att följa, och hon har tydligen inte tillräckliga skäl för att få stanna. 
Det känns väldigt ofta som om Migrationsverket sparkar på dem som redan ligger. Varför ska Lollo, som redan haft det så svårt i sitt liv, inte få lugn och ro? Jag kan bara försöka tänka mig hur hon känner sig just nu. Hon måste må jättedåligt och som jag ser det borde hon absolut få stanna! Jag vill be migrationsverket att bli mer humana och inte vara så misstänksamma och hårda. Det känns som om de alltid tror det värsta om folk. De borde se folk som kommer hit som en tillgång istället för en belastning, ett problem. Om inte Lollo får stanna, vem får det då? Vad är det som krävs? Hon är ju för fan född här, har bott här i större delen av sitt liv och det är svenska hon pratar. Det känns som om hon slängs ut ur sitt eget samhälle, vilket jag tycker är helt sjukt! 

Inga kommentarer: