onsdag 14 januari 2009

Emelies drama AB presenterar: del 1. Ditresan

Det var en helt vanlig dag, närmare bestämt idag. Jag skulle åka till Unga Rörelsehindrade, för att tillsammans med mina kollegor planera inför styrelsemötet som kommer inom kort. För att kunna ta mig dit behöver jag naturligtvis färdtjänst, eftersom det är väldigt svårt att åka kollektivt som funktionshindrad.
Jag och min assistent gick ut och väntade på färdtjänstbussen. Vi väntade, väntade och väntade, såg flera bussar köra förbi, men ingen var vår.
Till slut ringde jag för att se efter var den var någonstans. Jag kopplades till Resegarantin, som man blir kopplad till om bussen är försenad. Där möttes jag av en automatisk man som sa: "Du är satt på vänt" . Sedan gick några signaler och samma röst återkom, med samma budskap. "Du är satt på vänt". Efter fem Du är satt på vänt's svarade de och sa att bussen skulle vara där om en minut. Det var den också, men då var det dags för mig att vara där om fem minuter.
Alla inom funktionshinderrörelsen är vana vid Färdtjänstens förseningar. Man blir nästan chockad de gånger de kommer i tid, så ett aktivt liv med viktiga saker att göra, är bara förunnat den som kan ta den vanliga bussen. När vi ska kunna göra det är det ännu ingen som vet.
Hold on, fortsättning följer.  

Inga kommentarer: