tisdag 20 januari 2009

Nyamko Sabuni glömde bort oss

Jag brukar läsa Ordförandebloggen ibland, där LSU:s ordförande Hanna Hallin skriver om olika saker. Bland annat har jag läst att Nyamko Sabuni har startat ett ungdomspolitiskt råd. Ungdomar från olika organisationer ska få ge råd till regeringen. De ska träffas några gånger om året och tanken med rådet är att ungdomar ska få ökat inflytande och bli intresserade av att delta i samhällslivet. 
Ett jättebra initiativ, verkligen! Till min stora besvikelse kan jag dock konstatera, att vi funktionshindrade, som så många gånger förr, har blivit bortglömda. Ingen funktionshinderorganisation finns med i rådet, vilket jag tycker är jättetråkigt! Det ger oss återigen signaler om att vi inte räknas. Har hon ens frågat någon funktionshinderorganisation? undrar jag. Vi har i alla fall inte blivit tillfrågade om vi vill vara med. Why not?
Jag har skrivit till Nyamko Sabuni och bett henne att ta med Unga Rörelsehindrade i rådet. I ett sån't här råd måste alla grupper vara representerade, det är A och O! Det här måste bara ordna sig! 

Inga kommentarer: