måndag 12 januari 2009

Här snackar vi goda grannar!

När jag kom ut i porten, påväg att köpa smasket ni såg i förra bloggen, så mötte jag grannkvinnan som bor bredvid mig med sin man och sina barn. Hon är så himla gullig! Helt apropå ingenting sa hon: "Du ska veta Emelie att det är bara att plinga på om det är någonting. Det kan du göra dag som natt." Jag blev nästan tårögd!
För mig är grannsämja jätteviktigt! Då menar jag inte att man ska skvallra om varandra och hålla koll på ett dåligt sätt, typ "har inte hon fru Andersson blivit lite tjock nu? Undra om hon är gravid". Men man ska bry sig om varandra, säga hej i porten, stötta varandra, hjälpa till om man ser att något är på tok. Det är goda grannar det, mina grannar, och jag vill vara en sådan granne själv. 
En gång har hissen krisat, och då var det en annan av mina härliga grannar som genast kom och frågade "Ska jag hjälpa till?" och så tog han rullstolen helt själv och lyfte uppför tre trappsteg. Min kära assistent behövde inte göra någonting, trots att hon erbjöd sig. "Nejdå, jag är stor och stark" sa han.
Ikväll, när det är guldbaggekväll och allt, vill jag passa på att ge en award till alla som bor i mitt hus. Här finns inte en jävel som är otrevlig. Jag älskar dem, allihop! Leve grannsämjan!

Inga kommentarer: