söndag 11 januari 2009

Inga bilder tagna, tyvärr!

Jag vet inte, men ibland blir det bara inte läge. Jättetrevligt hade vi dock. Sonjas grek rekommenderar jag som sagt starkt till alla som gillar grekisk mat. Jättetrevlig och serviceinriktad personal! Jag åt en Souvlaki, som är ett spett med fläskfile, tsatsiki och klyftpotatis. Mums! Ur funktionshindersynpunkt är den inte den bästa restaurangen. Lite trångt om utrymme, lite låga bord och jag vet inte om de har några handikapptoaletter. För mig funkade det, men för vissa funkar det inte. 
Än så länge är det inte så många restauranger som är anpassade för oss, vilket är jättetråkigt, men man vill ju inte gärna bara gå på McDonald's, så man accepterar otillgängligheten för stunden, men... 
Egentligen borde alla människor i rullstol gå till de ställen de tycker verkar mysiga. På ett vänligt sätt borde man säga att "Jag tycker ert ställe ser jättemysigt ut och skulle gärna vilja äta här, men det är för låga bord. Ni saknar handikapptoaletter" eller vad det nu är som saknas. Det är viktigt att vi visar att vi vill gå på ställen, vi vill komma in. Syns vi inte så förstår folk nog inte att vi vill gå på krogen och har samma behov som andra. 
Jag tror inte på att bråka, om inte personalen bråkar med en förstås. Man kan sätta press på restaurangerna även på ett fredligt sätt. Jag tror mycket att det handlar om att beröra och få med oss allmänheten. Vi måste berätta hur begränsande det är att alltid vara hänvisad till McDonald's när det blir tal om att gå på restaurang. Vem vill käka middag där hela tiden? Det är ju ett snabbmatställe. 
Om det märks att många funktionshindrade vill gå på krogen, så sätter det i sig press på krogägarna. Det tror jag kan vara ett sätt, men det finns förstås många. Nu är det verkligen dags att otillgänglighet erkänns som diskriminering enligt lag. Det skulle underlätta saker och ting väldigt mycket! 

Inga kommentarer: