fredag 16 januari 2009

Om Making Commitments Matter

Idag hade jag ett möte. På Unga Rörelsehindrade förstås, var annars? 
Jag träffade en väldigt trevlig tjej som heter Marwaa Mandi. Hon håller tillsammans andra studenter över hela världen, på med ett projekt som heter Making Commitments matter. 
Det ska bli en databas, där alla viktiga FN-dokument är samlade och lättillgängliga.
Hon ville träffa mig, för att höra hur vi på Unga Rörelsehindrade gör när vi vill ha olika sorts information via internet. Är den lättillgänglig för oss? Hur skulle vi vilja att den här databasen såg ut? Den ska nämligen vara tillgänglig för alla, och den tanken gillar vi ju, eller hur? 
Jag pratade om att jag har perceptionsstörning, det vill säga att jag har svårt att se saker och ting som är väldigt plottriga. När jag till exempel kommer in på hemsidor med väldigt mycket mönster, blir jag yr, mår jättedåligt och kan inte se vad som står. Jag vill gärna att sidan ska vara enfärgad och ganska "clean", med synlig färg på bokstäverna. Det ska stå tydligt och klart att "Klicka här så kommer du hit" och man ska inte behöva klicka i 100 år för att komma någon vart. Informationen ska vara lättillgänglig, då är jag nöjd. 
Jag tycker projektet verkar jätteintressant och väldigt bra. Vi på Unga Rörelsehindrade är jätteglada att vi fick vara med och ge ett funktionshinderperspektiv. Det känns verkligen som om de är måna om att alla ska ha glädje av den här hemsidan, vilket jag tycker är väldigt sympatiskt. Det borde vara självklart, men alltför många gånger glöms vi bort. Inte i det här fallet dock, så more power to you!
Jag passade förstås på att ta ett kort på mig och Marwaa och ska sätta en länk till sidan här på bloggen, så ni som vill veta mer kan läsa om projektet.

Inga kommentarer: