onsdag 28 januari 2009

Intervju och fotografering för Stockholms fria tidning idag

Jag blev uppringd av Stockholms Fria tidning idag. Det blev en kort telefonintervju som handlade om s k digitala utbildningsplattformar. Jag har faktiskt ingen erfarenhet av sådana, men tydligen är det webbaserat och stänger ute människor med rörelsehinder som inte kan manövrera musen. Specialpedagogiska skolmyndigheten har tydligen inventerat förekomsten av dessa digitala utbildningsplattformar. 193 kommuner svarade på deras webbenkät och 80 av dem använder sig av någon digital utbildningsplattform. 
Funka Nu AB har kollat den tekniska tillgängligheten på tre av de mest använda utbildningsplattformarna.
Tillgängligheten är tydligen mycket dålig för gravt synskadade, och, som sagt, människor med rörelsehinder som gör att de inte själva kan manövrera musen.

Jag har som sagt ingen erfarenhet själv av digitala utbildningsplattformar, men tycker det är väldigt konstigt att inte ens webbaserade utbildningar är anpassade för oss. Vi är ju ofta väldigt bra på datorer om rätt förutsättningar finns. 
Skolan är ju enligt min erfarenhet över huvud taget inte särskilt bra på anpassning. Min egen skoltid var ett rent helvete på grund av lärarnas och skolledningens inställning till mig. Det får jag blogga om en annan dag, för nu är jag så trött. 
Artikeln kommer att publiceras på www.stockholmsfria.nu
 

Inga kommentarer: