tisdag 27 januari 2009

"Ika i rutan" kickade ass!

Kommer ni ihåg "Ika i rutan"? Det var ett barnprogram med en tjej som hette Ika, från 80-talet när jag var en liten tös.
Då tyckte jag faktiskt, måste jag erkänna, att det programmet var mest läskigt. Jag tyckte hon pratade så konstigt med en läskig röst. Hon dansade läskigt och musiken var lskig. Som jag kommer ihåg det så fascinerades man av henne, men hon var scary!
Efter att ha tittat på henne på Youtube, tycker jag att hon var ascool! Idag är jag ju 28 år och förstår hela grejen på ett helt annat sätt. Hon hade verkligen ett budskap! Bland annat var hon, tycker jag, väldigt feministisk. Gick emot regler om vad man fick göra och vad man inte fick göra. Gick emot bilden av hur tjejer skulle vara och inte vara. Hon vågade vara ful och rolig, var inte den stereotypa söta och rara tjejen. Hon pratade mycket om att alla är både snälla och stygga, pratade om att det är okej att bryta mot regler ibland. Man ska tänka själv och vara kritisk. Bara för att man är vuxen har man inte alltid rätt.
Hennes danser var helt fantastiska och musiken var mystisk och härlig.
När jag ser "Ika i rutan" idag, så gillar jag henne skarpt! You kicked ass, vill jag säga till henne. Synd att jag inte förstod det när jag var liten!

Inga kommentarer: